Contoh Soalan Peperiksaan Online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) Gred M41


Semak Kelayakan Peperiksaan PTD 2014


SPA telah mengumumumkan di Portal rasmi mereka berkenaan Peperiksaan Online Pegawai Tadbir Dan Diplomatik Gred M41 bagi sesi 2014 yang akan berlangsung pada 1 Nov 2014 Untuk menyemak samaada anda antara calon Peperiksaan Online Pegawai Tadbir Dan Diplomatik Gred M41 bagi seisi 2014 ini, boleh semak melalui pautan di bawah :

Sila masukkan no IC anda di ---> http://e-semakan.spa.gov.my/online/



Format Peperiksaan Online PTD 2014


Peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41 masih lagi mengikut format peperiksaan terdahulu dengan tambahan seksyen baru iaitu Ujian Penaksiran Personaliti calon. Peperiksaan M41 Pegawai Tadbir Diplomatik masih mengekalkan Seksyen A mengenai Pengetahuan AM Tentang Malaysia dan Dunia dan Seksyen B iaitu Daya Menyelesaikan Masalah. Hanya satu Seksyen baru iaitu Seksyen mengenai Ujian Personaliti Calon diadakan bagi mengantikan Seksyen Esei. Jadi kini calon tidak perlu lagi menjawab bahagian Esei peperiksaan Pegawai Tadbir Diplomatik M41.

Secara umumnya berikut merupakan format peperiksaan terbaru Pegawai Tadbir Diplomatik M41 yang perlu anda ketahui sebagai seorang calon.

1. Bahagian A (Pengetahuan AM Tentang Malaysia dan Dunia)
2. Bahagian B (Daya Menyelesaikan Masalah)
3. Bahagian C (Ujian Psikometrik @ Penaksiran Personaliti Calon)


Calon perlu menjawab kesemua soalan dengan betul dan tepat. Terdapat soalan yang memerlukan calon menggunakan logik dan kemahiran dan data.

CONTOH SOALAN PENGETAHUAN AM PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK M41


Tujuan seksyen ini adalah untuk menguji pengetahuan calon terhadap perkara-perkara yang berlaku di dunia amnya dan Malaysia khususnya berkaitan dengan isu-isu semasa, hal ehwal politik, dasar-dasar awam pengurusan sumber ekonomi, pengurusan sumber kewangan, pengurusan teknologi maklumat dan komunikasi, serta keselamatan negara.

Berikut merupakan snapshot² contoh soalan Seksyen A Pengetahuan AM Pegawai Tadbir Diplomatik Gred M41 mungkin ditanya nanti dalam peperiksaan online tersebut. Harus diingat, ianya BUKAN SOALAN RAMALAN, mahupun SOALAN BOCOR peperiksaan online PTD 2014. Anda boleh jadikan ia sebagai gambaran awal.






Panduan Lengkap Peperiksaan Online PTD 2014


Pihak Tim Infokerjaya, satu syarikat yang banyak mengeluarkan ebook panduan peperiksaan terutamanya yang melibatkan peperiksaan kerjaya sektor kerajaan akan mengeluarkan panduan Peperiksaan Online Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) M41. Buat pengetahuan anda, ebook-ebook yang dikeluarkan oleh Tim Infokerjaya telah membantu lebih kurang 63000 graduan yang mengambil peperiksaan kerja kerajaan sejak tahun 2009. Antara testimoni dari mereka yang berjaya :

Klik gambar untuk besarkan

Klik gambar untuk besarkan

Antara produk² terbaik dari Tim Infokerjaya yang banyak membantu graduan menghadapi peperiksaan dan temuduga

Bilangan Calon PTD 2014


Saya mendapat perkhabaran yang sungguh mengejutkan, bilangan calon PTD yang akan menduduki peperiksaan online kali ini melebihi 70 000 orang. Wow!!! Sungguh ramai bukan?

Jadi macam mana nak bersaing?

Salah satunya adalah membuat persediaan dengan memiliki panduan peperiksaan peperiksaan online PTD yang sudah mula dibuka jualan pada 25/10/2014. Untuk maklumat lebih lanjut berkenaan dengan panduan tersebut sila klik banner di bawah :

0 comment... add one now